W świetlicy staram się jak najlepiej wypełniac czas spędzany tutaj przez dzieci . Organizujac wiele ciekawych zajęc dbam o rozwijanie róznorodnych umiejetności i kształtowanie właściwych postaw .
Wielostronność potrzeb rozwojowych dzieci i młodzieży i zwiazanych z tym zaineresowań , a także złożony charakter podejmowanych zadań wychowawczych powoduje koniecznośc stosowania bogatych form pracy zróznicowanych zarówno od stony tresci jak i sposobów organizowania . W świetlicy staram się jak najlepiej wypełniac czas spędzany tutaj przez dzieci . Organizując wiele ciekawych zajęc dbam o rozwijanie róznorodnych umiejętności i kształtowanie właściwych postaw . Pragnę przyczynic się do wszechstonnego rozwoju dziecka i zmniejszyc negatywne wpływy środowiska . Do najczęściej stosowanych przeze mnie form i metod pracy należą : zabawa , zajęcia plastyczne , zajecia muzyczne , gry dramatyczne , psychodrama , zajęcia sportowe .
Zabawa .
Zabawa to najbardziej efektywny sposób uczenia się się dzieci .W przeciwieństwie do innych metod nauczania zabawa całkowicie pochłania dzieci , gdyż angażuje wszystkie ich zmysły .Dzieci nie tylko widzą lub słyszą przekazywane zajęcia , ale je wykonują . W swojej pracy z dziecmi opieram się na założeniach pedagogiki zabawy i z całego repertuaru tradycyjnych zabaw wybieram te , które nie stwarzają napiecia powodowanego nadmierną rywalizacją , nie ośmieszają jej uczestników i sprzyjają aktywności wszystkich dzieci . Posługuję się tutaj różnymi środkami takimi jak : słowo , gest , ruch ,taniec , dotyk , dżwięk .Zwracam uwagę na odpowiednie i koleżeńskie zachowanie w czasie zabaw .Proponowane sytuacje uczą wypowiadania swoich odczuc , poszanowania innych . Pomagają dostrzec wszystkich uczestników zabawy ich zdolności , umiejętności , wrażliwośc , wyobraźnię i wiedzę . Zabawy ułatwiają zmniejszenie lęku , obaw i dystansu między wszystkimi dziecmi w grupie .Ponadto kształtują nawyki grzecznościowe , uczą zachowania w miejscach publicznych , uwrażliwiają dzieci na krzywdę ludzką , kształtują umiejetnośc pprawnego wypowiadania się . Do świetlicy początkowo przychodzą dzieci bardzo nieśmiałe , niektóre są nieufne wobec dorosłych i kolegów . Mało mówią , na pytania odpowiadają jednym wyrazem . Dzięki zabawom mówia głośniej budują dłuższe wypowiedzi .
Zajęcia plastyczne .
Dzieci uczęszczające do świetliy bardzo lubią rysowac . Zajęcia plastyczne cieszą się dużym zainteresowaniem . Prace plastyczne dzieci umieszczane są na wystawach , często tworzą dekorację świetlicy . Ze względu na to , że są to dzieci w różnym wieku w planie zajęc plastycznych uwzględniam wycieczki . Dzięki nim dzieci podziwiaja piekno przyrody , zabytkowe budowle , ukształtowanie terenu . Zajęcia plastyczne wykorzystywane są bardzo często nie tylko dla przyjemności , ale również do poznania przeżyc dziecka .Prace dzieci dostarczają informacji o ich przeżyciach , zmartwieniach i radościach .Dziecko eksponuje na rysunku to co jest dla niego najważniejsze . Wynika to ze stanów emocjonalnych dzieci ich stosunku do osób lub przedmiotów , które rysują . Również barwy , których dziecko używa wykonując rysunek dużo mówią o ich stanie emocjonalnym .Podczas trwania zajęc staram się skupiac uwagę na mocnych stronach dzieci . Okazuję zainteresowanie rysunkiem , chwalę je . To mobilizuje dzieci do dalszej pracy i sprawiaja im przyjemnośc .
Zajęcia muzyczne .
Doskonałym środkiem na wprowadzenie dziecka w w dobry nastrój i utrzymanie go w nim jest muzyka . Dzieci bardzo lubią śpiewac . Staram się w swojej pracy uwzględnic ich zainteresowania . Uczę piosenek z wykorzystaniem nagrań .Dzieci uczą się także rytmicznie poruszac przy muzyce .
Gry dramatyczne .
Drama opiera się na naturalnej skłonności dziecka do naśladowania i zabawy oraz umiejętności życia fikcją literacką . Staram się zmieniac złe nawyki w zachowaniu dzieci oraz uwrażliwiac je na problemy innych .Drama wdraża do samodzielności i aktywności . Rozwija wyobrażnię , fantazję i wrażliwośc emocjonalną . W dramie dziecko musi wczuc się w postac , działac , a nie grac . Dzieci lubią wczuwac się w wyobrażone osoby lub sytuacje . Np,. wyobrazaja sobie że są zwierzątkiem , poszukującym jedzenia , lub policjantem kierujacym ruchem ulicznym . Czesto zabawy takie przyjmują formę zagadek .
Psychodrama .
Jest to forma zajęc bardzo przez dzieci lubiana . Niedokończone historyjki dotyczące np . skarżenia , przezywania , oszukiwania , wyśmiewania , niszczenia sprzętu pozwalają na inscenizowanie róznych sposobów rozwiazywania konfliktów . Zajęcia te dają możliwośc eksperymentowania z własnym zachowaniem , zmieniania go . Forma tych zajęc pozwala na rozwijanie indywidualnej twórczości . Wprowadza atmosferę aceptacji i życzliwości .
Zajęcia sportowe .
Prowadząc gry i zabawy ruchowe zwracam uwagę na odpowiedni ich klimat Ważnym elamentem tych zajęc jest eliminowanie z psychiki dziecka poczucia słabości , a przez to niższej wartości . Zwracam szczególną uwagę na rozwijanie umiejetnosci wspóldziałania w grupie opartwgo na życzliwości i wyrozumiałości . Staram się nie prowadzic zajęc z elementami rywalizacji i wspólzawodnictwa . Zajęcia te przeważnie prawadzone są na świeżym powietrzu .
Opracowała mgr Ewa Zgórska S P nr 6 Jarosław |